شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

کتاب انتخاب های هوشمندانه

کتاب انتخاب های هوشمندانه برای کسانی که دنبال یک کتاب ساده، روان و در عین حال علمی دربارهٔ حل مسئله و تصمیم گیری هستند و می‌خواهند قدرت تصمیم گیری خود را افزایش دهند، یک گزینهٔ بسیار مناسب است. این کتاب در عین وفادار بودن به اصول علمی کوشیده زبان ساده‌ای داشته باشد و فرایند تصمیم گیری را با اتکا به یک چارچوب نسبتاً ساده به اسم ProACT توضیح دهد.
0 تومان / ناموجود
+ -

کتاب: انتخاب‌های هوشمندانه (Smart Choices)
نویسندگان: جان هاموند، رالف کینی، هوارد رایفا
موضوع: مهارت تصمیم‌گیری و چارچوب عملی برای تصمیم‌گیری هوشمند


اهمیت کتاب

  • هدف اصلی کتاب، ارائه نقشه‌ای روشن برای مهارت تصمیم‌گیری است.

  • تمرکز بر این است که خواننده بداند مهارت تصمیم‌گیری شامل چه اجزایی است و برای تقویت آن چه قدم‌هایی باید بردارد.

  • چارچوب کتاب کاربردی است و می‌تواند در زندگی شخصی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.


مدل PrOACT: هشت خرده‌مهارت تصمیم‌گیری

کتاب، مهارت تصمیم‌گیری را به هشت بخش تقسیم می‌کند که پنج بخش اول نام مدل PrOACT را تشکیل می‌دهند و سه بخش دیگر به URL مشهورند:

  1. Problem – مسئله‌یابی: شناسایی و تعریف درست مسئله

  2. Objectives – وضعیت مطلوب و معیارها: مشخص کردن دغدغه‌ها، اهداف و ارزش‌ها

  3. Alternatives – گزینه‌ها: تشخیص و خلق گزینه‌های پیش رو

  4. Consequences – تبعات: ارزیابی اثرات و نتایج هر گزینه

  5. Tradeoffs – بده‌بستان‌ها: تحلیل مزایا و معایب گزینه‌ها

  6. Uncertainty – نادانسته‌ها: بررسی اطلاعات ناقص یا نامطمئن

  7. Risk Tolerance – تحمل ریسک: ارزیابی میزان ریسک‌پذیری

  8. Linked Decisions – تصمیم‌های مرتبط: توجه به تصمیم‌های وابسته یا بعدی


جزئیات برخی مهارت‌ها

1. مسئله‌یابی (Problem)

  • سوال‌هایی که کمک می‌کنند مسئله را درست تعریف کنید:

    • واقعاً دنبال حل چه مشکلی هستم؟

    • می‌خواهم به کجا برسم؟

    • آیا مسئله را خیلی محدود یا خیلی گسترده تعریف نکرده‌ام؟

    • افق زمانی مناسب چیست؟

2. وضعیت مطلوب و اهداف (Objectives)

  • مشخص کردن چرا می‌خواهید به وضعیت مطلوب برسید و چه معیارهایی برایتان مهم است.

  • معیارها می‌توانند شخصی، اخلاقی، مالی یا حرفه‌ای باشند.

  • روشن شدن اهداف باعث:

    • جستجوی اطلاعات مناسب

    • شفافیت در توضیح تصمیم به خود و دیگران

    • سنجش اهمیت تصمیم

3. گزینه‌ها (Alternatives)

  • گزینه‌ها «ماده خام» تصمیم‌گیری هستند؛ بدون گزینه تصمیم‌گیری بی‌معنی است.

  • ذهن باید توانایی خلق و شناسایی گزینه‌ها را داشته باشد.

  • دو مرحله مهم:

    • تفکر واگرا: تولید ایده‌ها و گزینه‌های جدید

    • تفکر همگرا: انتخاب بهترین گزینه‌ها و تمرکز روی آنها

بررسی و نظر خود را بنویسید
  • تنها کاربران عضو می توانند بررسی خود را بنویسند
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*

کتاب: انتخاب‌های هوشمندانه (Smart Choices)
نویسندگان: جان هاموند، رالف کینی، هوارد رایفا
موضوع: مهارت تصمیم‌گیری و چارچوب عملی برای تصمیم‌گیری هوشمند


اهمیت کتاب

  • هدف اصلی کتاب، ارائه نقشه‌ای روشن برای مهارت تصمیم‌گیری است.

  • تمرکز بر این است که خواننده بداند مهارت تصمیم‌گیری شامل چه اجزایی است و برای تقویت آن چه قدم‌هایی باید بردارد.

  • چارچوب کتاب کاربردی است و می‌تواند در زندگی شخصی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.


مدل PrOACT: هشت خرده‌مهارت تصمیم‌گیری

کتاب، مهارت تصمیم‌گیری را به هشت بخش تقسیم می‌کند که پنج بخش اول نام مدل PrOACT را تشکیل می‌دهند و سه بخش دیگر به URL مشهورند:

  1. Problem – مسئله‌یابی: شناسایی و تعریف درست مسئله

  2. Objectives – وضعیت مطلوب و معیارها: مشخص کردن دغدغه‌ها، اهداف و ارزش‌ها

  3. Alternatives – گزینه‌ها: تشخیص و خلق گزینه‌های پیش رو

  4. Consequences – تبعات: ارزیابی اثرات و نتایج هر گزینه

  5. Tradeoffs – بده‌بستان‌ها: تحلیل مزایا و معایب گزینه‌ها

  6. Uncertainty – نادانسته‌ها: بررسی اطلاعات ناقص یا نامطمئن

  7. Risk Tolerance – تحمل ریسک: ارزیابی میزان ریسک‌پذیری

  8. Linked Decisions – تصمیم‌های مرتبط: توجه به تصمیم‌های وابسته یا بعدی


جزئیات برخی مهارت‌ها

1. مسئله‌یابی (Problem)

  • سوال‌هایی که کمک می‌کنند مسئله را درست تعریف کنید:

    • واقعاً دنبال حل چه مشکلی هستم؟

    • می‌خواهم به کجا برسم؟

    • آیا مسئله را خیلی محدود یا خیلی گسترده تعریف نکرده‌ام؟

    • افق زمانی مناسب چیست؟

2. وضعیت مطلوب و اهداف (Objectives)

  • مشخص کردن چرا می‌خواهید به وضعیت مطلوب برسید و چه معیارهایی برایتان مهم است.

  • معیارها می‌توانند شخصی، اخلاقی، مالی یا حرفه‌ای باشند.

  • روشن شدن اهداف باعث:

    • جستجوی اطلاعات مناسب

    • شفافیت در توضیح تصمیم به خود و دیگران

    • سنجش اهمیت تصمیم

3. گزینه‌ها (Alternatives)

  • گزینه‌ها «ماده خام» تصمیم‌گیری هستند؛ بدون گزینه تصمیم‌گیری بی‌معنی است.

  • ذهن باید توانایی خلق و شناسایی گزینه‌ها را داشته باشد.

  • دو مرحله مهم:

    • تفکر واگرا: تولید ایده‌ها و گزینه‌های جدید

    • تفکر همگرا: انتخاب بهترین گزینه‌ها و تمرکز روی آنها