شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

معرفی کتاب مدل های جدید کسب و کار و خلق ارزش

ممکن است با مشاهدهٔ عنوان «مدل‌های کسب و کار جدید» به نتیجه برسید که کتاب چینکوئینی و همکارانش زیرمجموعهٔ مدل کسب و کار است و باید دستهٔ کتاب های کارآفرینی قرار گیرد. اما این کتاب بیشتر به مفهوم خدمات و اقتصاد خدمات پرداخته است.
0 تومان / ناموجود
+ -

مدل‌های جدید کسب و کار و خلق ارزش | معرفی کتاب

موضوع: خدمات، نوآوری، مدل کسب و کار
نویسندگان: لینو چینکوئینی، آلبرتو دیمینین، ریکاردو وارادلو و همکاران
عنوان اصلی: New Business Models and Value Creation: A Service Science Perspective
تمرکز: اقتصاد و مدیریت خدمات


 

معرفی کتاب

این کتاب به بررسی اهمیت و جایگاه خدمات در اقتصاد و کسب و کار می‌پردازد و تلاش می‌کند خدمات را نه به عنوان مکمل محصولات، بلکه به عنوان یک حوزه مستقل تحلیل کند. نویسندگان با جمع‌آوری دیدگاه‌های متعدد در زمینه خدمات، نشان می‌دهند که نوآوری و ارائه خدمات به‌طور مستقیم با خلق ارزش و تمایز رقابتی مرتبط است.


 

نکات کلیدی کتاب

  1. خدماتی شدن (Servitization)

    • روندی که شرکت‌ها را از عرضه صرف کالا به ارائه بسته‌ای شامل کالا، خدمات، دانش و سلف‌سرویس سوق می‌دهد.

    • مثال: ساندویچی که از محصول ساده، به خدمات تحویل، امکان ثبت سفارش آنلاین، اطلاعات تغذیه‌ای و قابلیت شخصی‌سازی می‌رسد.

  2. ایجاد تمایز با خدمات

    • فناوری به سرعت فراگیر می‌شود و نمی‌تواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند، اما خدمات امکان نوآوری و تمایز را فراهم می‌کند.

    • مثال: ایربگ در خودروهای مرسدس که ابتدا مزیت بود، سپس فراگیر شد و در نتیجه اهمیت خدمات افزایش یافت.

  3. اهمیت سرمایه‌های انسانی

    • کارکنان ماهر و با انگیزه، کلید موفقیت در ارائه خدمات هستند.

    • تربیت و حفظ سرمایه انسانی دشوار است، اما برای ایجاد تمایز ضروری است.

  4. خدمات به عنوان منبع قدرت سیاسی و اقتصادی

    • سهم اقتصاد خدمات در کشورهای توسعه‌یافته بیش از ۷۰٪ است و پایداری بالایی دارد.

    • خدمات می‌توانند قدرت و نفوذ اقتصادی و سیاسی ایجاد کنند، مثلاً محدود کردن خدمات بانکی بین‌المللی یا خدمات پس از فروش.

  5. نوآوری‌های خدماتی

    • طیف خدمات گسترده است: از گارانتی و آموزش تا خدمات اتوماتیک مانند خودپردازها، سلف چک‌آوت و اپلیکیشن‌های مدیریت سبد سهام.

    • آشنایی با مصداق‌های مختلف خدمات، ذهن را برای ایده‌پردازی خلاقانه پرورش می‌دهد.


 

جمع‌بندی

کتاب مدل‌های جدید کسب و کار و خلق ارزش نشان می‌دهد که خدمات نه تنها مکمل محصولات نیستند، بلکه موتور اصلی نوآوری، تمایز و خلق ارزش در اقتصاد مدرن هستند. برای مدیران، کارآفرینان و کسانی که می‌خواهند کسب و کار خود را در محیط رقابتی پایدار کنند، این کتاب مرجعی مفید برای درک عمیق نقش خدمات است.

بررسی و نظر خود را بنویسید
  • تنها کاربران عضو می توانند بررسی خود را بنویسند
*
*
  • بد
  • عالی
*
*
*

مدل‌های جدید کسب و کار و خلق ارزش | معرفی کتاب

موضوع: خدمات، نوآوری، مدل کسب و کار
نویسندگان: لینو چینکوئینی، آلبرتو دیمینین، ریکاردو وارادلو و همکاران
عنوان اصلی: New Business Models and Value Creation: A Service Science Perspective
تمرکز: اقتصاد و مدیریت خدمات


 

معرفی کتاب

این کتاب به بررسی اهمیت و جایگاه خدمات در اقتصاد و کسب و کار می‌پردازد و تلاش می‌کند خدمات را نه به عنوان مکمل محصولات، بلکه به عنوان یک حوزه مستقل تحلیل کند. نویسندگان با جمع‌آوری دیدگاه‌های متعدد در زمینه خدمات، نشان می‌دهند که نوآوری و ارائه خدمات به‌طور مستقیم با خلق ارزش و تمایز رقابتی مرتبط است.


 

نکات کلیدی کتاب

  1. خدماتی شدن (Servitization)

    • روندی که شرکت‌ها را از عرضه صرف کالا به ارائه بسته‌ای شامل کالا، خدمات، دانش و سلف‌سرویس سوق می‌دهد.

    • مثال: ساندویچی که از محصول ساده، به خدمات تحویل، امکان ثبت سفارش آنلاین، اطلاعات تغذیه‌ای و قابلیت شخصی‌سازی می‌رسد.

  2. ایجاد تمایز با خدمات

    • فناوری به سرعت فراگیر می‌شود و نمی‌تواند مزیت رقابتی پایدار ایجاد کند، اما خدمات امکان نوآوری و تمایز را فراهم می‌کند.

    • مثال: ایربگ در خودروهای مرسدس که ابتدا مزیت بود، سپس فراگیر شد و در نتیجه اهمیت خدمات افزایش یافت.

  3. اهمیت سرمایه‌های انسانی

    • کارکنان ماهر و با انگیزه، کلید موفقیت در ارائه خدمات هستند.

    • تربیت و حفظ سرمایه انسانی دشوار است، اما برای ایجاد تمایز ضروری است.

  4. خدمات به عنوان منبع قدرت سیاسی و اقتصادی

    • سهم اقتصاد خدمات در کشورهای توسعه‌یافته بیش از ۷۰٪ است و پایداری بالایی دارد.

    • خدمات می‌توانند قدرت و نفوذ اقتصادی و سیاسی ایجاد کنند، مثلاً محدود کردن خدمات بانکی بین‌المللی یا خدمات پس از فروش.

  5. نوآوری‌های خدماتی

    • طیف خدمات گسترده است: از گارانتی و آموزش تا خدمات اتوماتیک مانند خودپردازها، سلف چک‌آوت و اپلیکیشن‌های مدیریت سبد سهام.

    • آشنایی با مصداق‌های مختلف خدمات، ذهن را برای ایده‌پردازی خلاقانه پرورش می‌دهد.


 

جمع‌بندی

کتاب مدل‌های جدید کسب و کار و خلق ارزش نشان می‌دهد که خدمات نه تنها مکمل محصولات نیستند، بلکه موتور اصلی نوآوری، تمایز و خلق ارزش در اقتصاد مدرن هستند. برای مدیران، کارآفرینان و کسانی که می‌خواهند کسب و کار خود را در محیط رقابتی پایدار کنند، این کتاب مرجعی مفید برای درک عمیق نقش خدمات است.