شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

میزان تاثیر ضدعفونی کننده ها بر انواع ویروس

میزان تاثیر ضدعفونی کننده ها بر انواع ویروس

در این مقاله از دنسیس میزان تاثیر ضدعفونی کننده ها بر انواع ویروس را مورد بررسی قرار میدیم با ما همراه باشید.

ویروس‌های مختلفی در محیط زندگی افراد وجود دارند که روزانه بر روی سطوح مورد لمس افراد قرار می گیرند. بعضی از این ویروس ها برای بدن مفید هستند و نیاز آن ها برای بدن انسان لازم است. زیرا وجود برخی ویروس ها در بدن انسان باعث می شود تا انسان از سایر بیماری ها در امان باشد و مبتلا به آن ها نشود. با این وجود عده ای از ویروس ها نیز برای بدن مضر هستند و به هیچ وجه نباید وارد بدن شوند زیرا با ورود آن ها به بدن این ویروس ها به نقاطی از بدن حمله خواهند کرد که امکان رشد ویروس در آن مهیا است.ل

برای همین اهم ما باید تلاش کتیم تا راه های ورود این ویروس ها به بدن درصدی نزدیک به صفر شود. راه های مختلفی برای این جلوگیری وجود دارد از جمله واکسیناسیون، استفاده از ضدعفونی کننده ها و... .

واکسیناسیون ویروس های مختلف از راه های مختلفی انجام می شود از جمله ضعیف کردن ویروس زنده، کشتن ویروس و وارد کردن آن به بدن و ... . این موارد باعث می شوند تا بدن ویروس مورد نظر را بشناسد و بتواند روش مقابله با آن را ایجاد کند تا در صورت اینکه این ویروس به صورت زنده وارد بدن شود راه شناسایی و مقابله با آن را به خوبی انجام دهد.

روش دیگر از بین بردن ویروس ها را استفاده از ضد عفونی کننده ها معرفی کردیم. ضدعفونی کننده ها انواع مختلفی دارند از جمله محلول، ژل، مایع، دستمال و... . اکثر ضدعفونی کننده ها بر پایه الکل هستند. این الکل ها برای از بین بردن ویروس ها بسیار موثر هستند.

بیشتر بخوانید: بررسی عوارض کامپوزیت دندان

 

 

تاثیر ضدعفونی کننده

 

ضدعفونی کننده های الکلی

 

ضدعفونی کننده های الکلی انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان به ضدعفونی کننده های محلولی، مایع و ژلی اشاره کرد. هر کدام از این نوع ضدعفونی کننده ها مناسب مکان خاص و ویروس های خاصی هستند. برای مثال ضدعفونی کننده های ژلی برای کف دست بسیار مناسب هستند زیرا به سرعت خشک شده و توانایی این را دارند که بدون شستشو با آب، دست ها را از ویروس پاک کنند.

 زیرا دست ها مهم ترین عامل انتقال ویروس هستند. به دلیل اینکه دست ها در طول روز با اشیا و سطوح مختلف در تماس هستند که ما نمی دانیم کدام یکی از این سطوح آلوده به ویروس ها هستند و پس از آن با دست های خود به چشم ها، افراد دیگر، صورت، لباس، مواد خوراکی و ... برخورد می کنند. بنابراین توصیه می شود ‌که حتما دست ها پس از تماس با سطوح ضدعفونی شوند.

ضدعفونی کننده های مایع شامل الکل های جیبی می شوند که از آن ها نیز برای پاک کردن سطوح کوچک، دست ها و ... می توان استفاده کرد. خوبی این ضدعفونی کننده ها این است که به صورت مایع هستند و افراد می تواننند علاوه بر پاکسازی دست ها، برای پاکسازی سایر سطوح کوچک نیز استفاده کنند.

ضدعفونی های محلولی نیز همین کاربرد را دارند با این تفاوت که از این نوع ضدعفونی کننده می توان حتی در موارد و سطوح بزرگ نیز استفاده کرد.

حال می خواهیم دو ضدعفونی کننده محلولی که بسیار کاربردی هستند را به شما معرفی کنیم:

 

درموسپت

 

یکی از ضدعفونی کننده های الکلی، درموسپت است. ضدعفونی کننده محلولی درموسپت اکثرا در مراکز بهداشتی و بیمارستانی برای ضدعفونی کردن دست ها استفاده می شود. این محلول بر پایه الکل است و برای از بین بردن آلودگی ها و نیز ویروس ها بسیار قوی عمل می کند.

از ویژگی ها و مزایای آن می توان به ضد میکروبی بودن آن، سریع الاثر بودن آن، دارای رایحه و بوی ملایم، حاوی مواد مرطوب کننده پوست، جلوگیری کننده از خشکی های مداوم پوست دست اشاره کرد. این محلول توسط سازمان جهانی بهداشت تایید شده و توانسته در مدت کوتاهی مشتریان خود را پیدا کند.

با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد از آلودگی های بیمارستانی از طریق دست ها انتقال پیدا می کنند بنابراین وجود چنین محلول های بر پایه ی الکل در بیمارستان ها بسیار لازم و ضروری است.

 

سارفوسپت

 

از دیگر محلول های ضدعفونی کننده پایه الکل می توان به سارفوسپت اشاره کرد. این محلول ضدعفونی اکثرا در دندانپزشکی ها مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در محیط دندانپزشکی لمس با خون، بزاق دهان افراد،امور دندانپزشکی بسیار زیاد است  بنابراین نیاز به یک ضدعفونی کننده قوی است که در ۳۰ ثانیه بتواند اثر کند و ویروس ها و آلودگی ها را پاک کند و نیز تا مدت ها اثر آن باقی بماند و همچنان خاصیت کنشدگی ویروس ها را داشته باشد. همینطور از سارفوسپت برای پاکسازی، ایزوله سازی، پاک کردن وسایل دندانپزشکی از آلودگی ها و ... استفاده می شود. این محلول بوی مطبوع و متعادلی دارد و نیز فاقد خورندگی است.

برای استفاده از این محصول نیاز به رقیق سازی با آب نیست و آن محلول به صورت آماده استفاده موجود است. برای استفاده از آن نیز ابتدا باید سطح مورد نظر را از خون، بزاق، آلودگی ها و ... پاک کرد و سپس محلول را برای از بین بردن ویروس ها و آلودگی ها اسپری کرد.

 

نکات

 

برای نگهداری این محلول ها باید دقت شود که حتما دور از نور خورشید و گرما نگهداری شوند، از ترکیب محلول با مواد شیمیایی دیگر خودداری شود، حتما در ظروف در بسته از آن ها نگهداری شود، از تماس با چشم باید خودداری شود و نیز باید توجه داشت که این محلول خوراکی نیست و نباید آن را بلعید، این محلول را نمی توان بر روی سطوحی که با الکل تغییر حالت، رنگ، شکل و ... می دهند، زد.

در دمای ۵ تا ۳۵ درجه باید از این محلول ها نگهداری کرد، از اسپری این محلول ها بر روی شعله باید خودداری کنیم، همچنین از اسپری کردن این محلول ها بر روی لوازم برقی و الکتریکی هم باید خودداری کرد.

 

مطلب پیشنهادی : مراحل انجام کامپوزیت دندان

 

 

ضدعفونی میکروب ها

 

جمع بندی

 

طبق مطالب گفته شده همواره ویروس ها و آلودگی ها در هر جا وجود دارند و ما برای مبارزه و نابودی این آلودکی ها می توانیم از مواد ضدعفونی کننده استفاده کنیم. این مواد ضدعفونی کننده اکثرا بر پایه الکل هستند و خاصیت پاک کنندگی بالایی دارند.

دو محلول ضدعفونی کننده سارفوسپت و درموسپت را معرفی کردیم که از جمله محلول های معروف هستند. ویژگی ها و مزایای این محلول ها گفته شد همچنین توضیح داده شد که به چه صورتی باید بر روی سطوح اسپری شوند.

انصراف از نظر