شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

مراحل انجام کامپوزیت دندان

مراحل انجام کامپوزیت دندان

یکی از روش‌های رایج در زیبایی‌های دندان‌پزشکی انجام کامپوزیت دندانی است که در مدت زمان کوتاهی قابل انجام است. یکی از دغدغه‌های افرادی که به دنبال انجام کامپوزیت دندانی هستند این است مراحل کامپوزیت دندانی چگونه است و آیا روش‌ها و مراحل آن دردی دارد یا نه.

معمولا کامپوزیت لبخند افراد را زیبا کرده و به نوعی به در چهره‌ی افراد تأثیرگذار است. در صورتی که می‌خواهید لبخند زیبایی داشته باشید با دنسیس همراه باشید تا شما را با انواع کامپوزیت‌های دندانی و مراحل انجام آن آشنا کنیم.

روش انجام کامپوزیت دندان

هنگامی که افراد تصمیم به انجام کامپوزیت دندان می‌گیرند ابتدا به دندان‌پزشک مراجعه می‌کنند اولین کاری که دندان‌پزشک برای‌ فرد انجام می‌دهد ارائه‌ی مشاوره می‌باشد.

از این رو باید تحقیقات خود را در زمینه‌ی مراحل کامپوزیت دندانی و دندان‌پزشک و کلینیک دندانپزشکی انجام دهید و از طرفی دندان‌های تان را نیز مورد بررسی قرار دهید تا از مناسب بودن این روش برای دندان‌های خود اطمینان داشته باشید. دومین مرحله برای انجام کامپوزیت دندانی انتخاب رنگ کامپوزیت می‌باشد.

دندان‌پزشک معمولا انواعی از سایه‌ی کامپوزیت‌ها را در کنار دندان بیمار قرار می‌دهد و راهنمایی‌های لازم را درباره‌ی انتخاب رنگ به بیمار ارائه می‌دهد. بیمار نیز پس از گرفتن راهنمایی‌های مورد نظر در خصوص رنگ مناسب کامپوزیت در نتیجه با توجه به قیمت و سلیقه بهترین را از میان آن‌ها انتخاب می‌کند به این نکته باید توجه ویژه داشت که افرادی که دارای پوست تیره هستند از انتخاب رنگ‌های سفید باید خودداری کنند.

بهترین راهنمایی در خصوص انتخاب رنگ کامپوزیت توجه به سفیدی چشم‌ها و در نظر گرفتن آن برای انتخاب واحد‌های کامپوزیت می‌باشد.

روش انجام کامپوزیت دندان

یکی از مهم‌ترین کارهایی که هنگام انجام کامپوزیت صورت می‌گیرد تمیز کردن سطح دندان‌ها و آماده سازی آن‌ها جهت گرفتن واحد‌های کامپوزیت می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید لمینت نیز یکی از روش‌های زیبا سازی دندانی است که در آن معمولا نیاز به تراشیدن دندان می‌باشد در حالی که هنگام انجام کامپوزیت پاکسازی و جرم‌گیری دندان‌ها ضروری است و نیازی به تراشیدن و آسیب زدن به دندان نمی‌باشد.

بیشتر بخوانید: زیبایی دندان، تضمین‌کننده زیبایی چهره شما + مشاوره زیبایی دندان

اسید شویی

یکی دیگر از مراحل انجام کامپوزیت دندان اسیدشویی است. اسیدشویی جهت ایجاد پیوند میان کامپوزیت و دندان انجام می‌گیرد. در این مرحله ماده‌ای از جنس ژل که دارای ۳۰ تا ۴۰ درصد اسید فسفریک است را از طریق سرنگی بر روی دندان‌ها تزریق می‌کنند. پس از گذشت ۱۵ ثانیه این ژل را از روی دندان‌ها شست‌وشو می‌دهند و پس از انجام این اسید‌شویی دندان‌ها برای قرار دادن مواد و همچنین انجام سایر مراحل کامپوزیت دندان آماده می‌شوند.

پس از اسید‌شویی نوبت به قرار دادن عامل پیوند دهنده کامپوزیت بر روی دندان‌ها است. معمولا دندان‌پزشک ماده را با استفاده از اپلیکاتور و یا برس کوچک بر روی سطح دندان‌ها قرار می‌دهد و سپس نور لیزر را به مدت ۱۰ الی ۲۰ ثانیه به دندان‌ها می‌تاباند تا کاتالیست‌های ماده‌ی پیوند دهنده‌‌ی کامپوزیت را فعال کند.

فرم‌دهی ماده‌ی کامپوزیت

یکی از مهم‌ترین مراحل کامپوزیت دندانی فرم‌دهی ماده‌ی کامپوزیت است زیرا بر نتیجه‌ی ترمیم آن تاثیر بسیار زیادی دارد. این مرحله از کامپوزیت به هنر دست دندانپزشک شما بستگی دارد و در صورتی که از تکنیک مناسب لایه گذاری بر روی دندان‌ها استفاده کند زیبایی و تاثیر گذاری کار دو چندان خواهد شد. از طرفی در صورتی که این مرحله از کامپوزیت به خوبی انجام گیرد دندان‌های بیمار شکل و فرم طبیعی و مناسبی خواهد گرفت و نتیجه‌ی آن ظاهری زیبا و طبیعی خواهد شد.

کامپوزیت سارمکو نوع دیگری از کامپوزیت دندانی است که روکش‌های دندانی آن تمام سرامیک هستند و از این رو سازگاری بیشتری با لثه دارند معمولا در جنس کامپوزیت ونیر سیاهی دندان و تغییر رنگ دیده نمی‌شود و دوام و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند.

پس از قرار دادن مواد و فرم دهی به آن‌ها فرد پس از رضایت از شکل و تایید فرم آن دندان‌پزشک شروع به استحکام آن خواهد کرد و به مدت ۱۰ الی ۴۰ ثانیه نور لیزر به دندان‌ها و واحد‌های کامپوزیت می‌تاباند. پس از سفت کردن مواد کامپوزیت دندان‌پزشک می‌تواند با استفاده از نوار‌های سمباده و دیسک‌های کوچک پالیش انجام دهد. پالیش سبب جلا دادن و ایجاد سطح صاف و درخشان دندان‌ها خواهد شد و ظاهری طبیعی و مشابه دندان‌های اصلی فرد را ایجاد خواهد کرد.

فرم دهی ماده ی کامپویت

تکنیک لایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های کامپوزیت دندانی انجام لایه‌گذاری است. بدین صورت که دندان‌پزشک لایه‌ی بسیار نازکی را بر روی سطح دندان قرار داده و با تاباندن نور لیزر آن را محکم می‌کند این عمل تا جایی تکرار می‌شود که نتیجه‌ی مطلوبی حاصل شود. دندان‌پزشک به راحتی با انجام این کار می‌تواند ضخامت لایه‌ها را نیز کنترل کند.

یکی از سوالات رایج افرادی که به دنبال انجام کامپوزیت دندانی هستند این است که آیا انجام کامپوزیت دندانی نیازی به بی هوشی دارد یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که کامپوزیت دندانی یکی از اسان‌ترین کار‌های دندان‌پزشکی محسوب می‌شود و نیازی به بی هوشی ندارد حتی در بیشتر موارد نیز از بی‌حسی موضعی استفاده نمی‌شود.

کامپوزیت معمولا بدون درد است و هیچ یک از مراحل کامپوزیت دندانی درد ندارد فقط هنگام انجام پالیش دندانی ممکن است در اثر لرزش‌هایی که ایجاد می‌شود بیمار کمی احساس ناخوشایندی داشته باشد.

مرحله‌ی اسید‌شویی نیز هیچ آسیبی به بافت لثه وارد نمی‌کند در مراحلی که نیاز به تابش لیزر به دندان‌ها است معمولا دندان‌پزشک عینک محافظی را بر روی چشمان بیمار قرار می‌دهد تا تابش لیزر آسیبی به چشمان بیمار وارد نکند.

بیشتر بخوانید: قیمت‌ مناسب ایمپلنت دندان در سال ۹۹

نتیجه گیری

کامپوزیت‌های دندانی جنس‌های مختلفی دارند که هنگام مشورت با دندان‌پزشک جهت انجام کامپوزیت با هر یک از آن‌ها به خوبی آشنا خواهید شد. کامپوزیت آی‌ پی اس به دلیل طیف‌های رنگی گسترده به عنوان یکی از برند‌های محبوب شناخته شده است و با داشتن ذرات سرامیکی جایگزین خوبی برای لمینت دندانی است ،کامپوزیت توکویاما ساخت کشور ژاپن می‌باشد و جهت انجام کامپوزیت برای دندان‌های خلفی و قدامی بسیار مناسب است.‌

کامپوزیت‌های دیاموند نیز ساخت کشور آلمان هستند و نمایی بسیار طبیعی به دندان‌های ترمیم شده می‌دهند. در میان هر کدام از برند‌های کامپوزیت همچون توکویاما، آی پی اس، سارمکو و دیاموند با توجه به قیمت و دوام هر کدام و ویژگی‌های فیزیکی و پیشنهاد دندان‌پزشک می‌توانید بهترین جنس کامپوزیت دندانی را انتخاب کنید و زیبایی دندان‌های خود را دو برابر کنید.

انصراف از نظر