شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

طول عمر کامپوزیت دندان

طول عمر کامپوزیت دندان

در این مقاله از دنسیس در مورد طول عمر کامپوزیت دندان صحبت میکنیم با ما همراه باشید.

 

کامپوزیت دندان‌ها، نوعی ترمیم پزشکی است که به موجب بازیابی نقاط پوسیده و آسیب دیده دندان‌ها و همچنین در جهت زیبایی بیشتر دندان‌ها انجام می‌گیرد. از آن جایی که اینکار با صرف زمان و هزینه روبه رو است می‌خواهیم بخاطر حفظ سلامت دهان و دندان بدانیم که چه راهکارهایی را به کار بگیریم تا مقاومت و همچنین طول عمر کامپوزیت دندان بیشتر حفظ شود.

 

از جمله عواملی که برای حفاظت کامپوزیت‌ها مهم است انتخاب روش درست برای کامپوزیت دندان‌ها است که برای انتخاب روش حتما لازم است با یک دندانپزشک مشورت صورت گیرد.

 

همچنین برندی که کامپوززیت از آن انتخاب می شود باید یک برند مناسب و مرغوب باشد و صرفا هزینه در اینجا ملاک نباشد.

 

نکته مهم دیگر در این مسیر، مراقبت و رعایت یکایک نکات و توصیه‌های دندانپزشک شماست که اگر ساده انگارانه رفتار شود به سرعت دندان‌های شما دچار آسیب خواهد شد. از طرفی اگر دندان‌های مقاوم و محکمی دارید انتخاب یک کامپوزیت بادوام که متناسب با جنس دندان‌های شما باشد بسیار مهم است! چرا که مقاومت دندان‌ها با دوام طول عمر کامپوزیت دندان رابطه مستقیم دارد. در ادامه با شیوه‌های طول عمر و ماندگاری کامپوزیت آشنا خواهیم شد.

 

بیشتر بخوانید: بررسی عوارض کامپوزیت دندان

 

 کامپوزیت دندان

 

استفاده از لمینت از پیش ساخته شده برای دندانها

 

انواع مختلفی از کامپوزیت دندان  موجود است که نوع بسیار شناخته شده‌ای با برندهای مختلف و مرغوب وجود دارد که جهت لایه کشیدن روی دندان‌ها استفاده می‌شود، مهم ترین ویژگی این نوع کاپوزیت این است که از پیش ساخته شده است. این نوع از کار، کامپوزیت آی پی اس نام دارد. در کامپوزیت آی پی اس اصلا نیاز نیست که دندان‌ها تراشیده شود و در صورت تشخیص پزشک، مقدار این کار بسیار کم و نامحسوس است. در روش کامپوزیت آی پی اس کامپوزیت مخصوص متناسب با اندازه دندان‌های شما انتخاب می‌شود و اگر بزرگتر بود از قبل تراشیده شده و سپس جاگزاری آن صورت می‌گیرد.

 

نوع دیگری از عمل کامپوزیت دندان وجود دارد که کامپوزیت توکویاما نامیده می‌شود. این کامپوزیت دندان چند ویژگی بارز و متمایز با سایر انواع خود را دارا است؛

 

اول اینکه تطبیق رنگ آن با دندان کم نظیر است. از طرفی جلاپذیری بسیار خوبی که دارد آن را منتخبتر می‌نماید. ویژگی دیگر کامپوزیت توکویاما خواص فیزیکی و مکانیکی بالایی است که به خود گرفته است. همچنین در برابر آسیب‌های احتمالی این نوع کامپوزیت دندان مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و همچنین سایش بر اثر مصرف غذا و آشامیدن از خود نشان می‌دهد.

 

آشنایی بیشتر با انواع دیگری از کامپوزیت دندانها

 

علاوه بر اینکه افراد برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده خود به کامپوزیت روی می‌آورند، گاه نیز به دلیل زیبایی بهتر دندان‌ها و منظم نمودن آن‌ها، بخصوص دندان‌های جلو که در لبخند تاثیر دارند اقدام به انجام عمل کامپوزیت می‌نمایند. برای ترمیم دندان‌های قدیمی  از کامپوزیت دیاموند استفاده می‌شود. تطابق رنگ بسیار بالایی که در کامپوزیت دیاموند با دندان‌های مجاور خود وجود دارد، باعث می‌شود تمایز را به حداقل برسد و اصلا محسوس نباشد.

 

استفاده از این نوع کامپوزیت دندان با استفاده از تکنیک لیرینگ، فرد را با رضایت بسیار بالایی از جنس و رنگ کامپوزیت دندان‌های خود روبه رو می‌کند.

 

همچنین علاوه بر آن، برای ترمیم آسیب‌ها و حفره هایی که در قسمت دندان‌های خلفی ایجاد شده، معمولا دندانپزشک کامپوزیت p60 را به کار می‌گیرد. این نوع کامپوزیت دندان، حاوی رزین هایی گیاهی است که کاملا با دندان یکپارچه می‌شود و از آن پس مانع از فرسایش دندان‌ها در اثر جویدن و همچنین موجب دوام و استحکام بالای دندان‌های خلفی می‌گردد.

 

کامپوزیت p60 معمولا درافراد با سنین بالا بسیار مورد استقبال است و همچنین هیچ نوع حساسیتی برای فرد ایجاد نمی‌نماید. تنوع رنگ در این نوع کامپوزیت در 3 شید از قبیل A3، B2 و C2 قرار دارد.

 

حفظ و ماندگاری کامپوزیتها

 

همانطور که اشاره شد آنچه در دوام و طول عمر کامپوزیت دندان موثر است ابتدا مراقبت صحیح و قابل توجه فرد در مقابل خوردگی و آسیب دندان‌ها است. گاه عادات غذایی نامناسب مانند جویدن نادرست غذا و یا شکستن خوراکی‌های سفت به کمک دندان مانند فندق و یا پسته، حتی اگر به آرامی انجام گیرد باز هم به دندان شما بخصوص پس از کامپوزیت آسیب می‌زند.

 

بر این اساس دندانپزشک طول عمر کامپوزیت دندان شما را وابسته به نوع مراقبت خودتان می‌داند. از طرفی مراقبت صحیح و اصولی از دندان‌ها طول عمر کامپوزیت‌ها را حتی تا پایان عمر فرد تضمین می‌کند. نکته مهم اینکه کامپوزیت نمودن دندان‌ها در صورت آسیب دیدگی باز هم قابلیت ترمیم دوباره دارد اما بهتر است کار به اینجا نکشد.

 

برای افرادی که عادت به استعمال سیگار دارند توصیه می‌شود که حتما پس از کامپوزیت دندان‌های خود این کار را ترک نمایند تا دچار تغییر بسیار سریع دندان‌های خود بخصوص دندان‌های جلو نشوند. همچنین برای انتخاب مسواک مناسب پس از کامپوزیت بهتر است دقت لازم پزشکی را داشته باشید.

 

مطلب پیشنهادی: میزان تاثیر ضدعفونی کننده ها بر انواع ویروس

 

 عمر کامپوزیت دندان

 

انواع کامپوزیت های دندانی

 

هدف از کامپوزیت نمودن دندان ها علاوه بر عمر و ماندگاری دندان‌ها، ایجاد زیبایی بیشتر و خوش فرم بودن دندان‌هاست، لذا لازم است با چند نوع از این اقدام زیبایی آشنا شویم.

 

آن دسته از دوستانی که تمایل دارند کامپوزیت دندانشان کاملا طبیعی جلوه کند بهتر است کامپوزیت اقدامی را انتخاب نمایند. زیبایی منحصر به فرد کامپوزیت اقدامی همیشه زبانزد بوده است چرا که تا مدت‌ها می‌تواند دندان را درخشنده و براق جلوه دهد. کامپوزیت قدامی موجب می‌شود که دندان‌ها بدون تراشیده شدن، رنگ، شکل و اندازه زیبایی را داشته باشد.

 

کامپوزیت خلفی همانطور که از نامش پیداست در ناحیه خلفی انجام می‌گیرد . از آنجایی که در اثر جویدن غذا فشارهایی به ناحیه خلفی ایجاد می‌شود، پس از ترمیم خلفی تا مدت زمان طولانی ماندگاری آن دیده می‌شود.

 

برای آنکه حفره‌های کوچکی که در دندان‌ها ایجاد شده و یا منافذ و شکافی که در اثر پوسیدگی دندان‌ها باقی مانده پر شود از کامپوزیت مایع استفاده می‌شود که اتفاقا انجام آن برای دندانپزشک بسیار راحت صورت می‌گیرد.

 

کامپوزیت‌های یونیورسال  نیز جهت ترمیم دندان‌ها به کار می‌رود، این کامپوزیت‌ها بخاطر اینکه سازگازی زیادی با رنگ مینای دندان‌ها دارند، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. توصیه می‌شود انتخاب نوع کامپوزیت دندان‌های خود را جهت کاربرد بهتر به دندانپزشک واگذار نمایید.

انصراف از نظر