اغلب ما کاتلر را به واسطهی کتاب مدیریت بازاریابی او میشناسیم؛ کتابی که در دههی شصت میلادی، با تکیه بر نگاه آلدرسون به بازاریابی مدرن و وامگرفتن آمیخته بازاریابی ۴P از مک کارتی منتشر شد و تا امروز هم ویرایشهای جدید آن در حال انتشار است و دانشگاهیان آن را یکی از بهترین کتاب های بازاریابی میدانند.
در میان نویسندگان دانشگاهی حوزه بازاریابی، نام کاتلر مطرحترین برند است. او با همکاری نویسندگان دیگری مانند کلر و آکر، کتابهای متعددی در این زمینه نوشته است. با وجودی که کاتلر هنوز هم فعالیت نگارش را ادامه میدهد و هر یکی دو سال، یک کتاب جدید به بازار عرضه میکند، اما هیچیک از کتاب های بازاریابی او نتوانستهاند جای کتاب مدیریت بازاریابی را بگیرند. کتابی که معمولاً به عنوان مرجع اول درس بازاریابی در رشتههای مدیریت و بازرگانی پیشنهاد میشود و بر همین اساس میتوان آن را یکی از پرفروش ترین کتابهای بازاریابی دانست.
برخی از کتابهای مدیریت ارتباط با مشتری، این موضوع را یک بحث تکنیکی میدانند. به این معنا که فرض را بر این میگذارند که اگر یک راهکار نرم افزاری برای CRM انتخاب کرده و آن را در مجموعهٔ خود بهکار بگیرید، مسئلهٔ مدیریت ارتباط با مشتریان حل میشود. در مقابل، کتابهای دیگری هم هستند که این بحث را به مباحث تئوریک مدیریتی نزدیک میبینند و صرفاً به شرح نظریهها و مدلهای مدیریتی اکتفا میکنند.
کاتلر و نویسندگان همراه او در کتاب نسل چهارم بازاریابی میکوشند تحولات مارکتینگ را در عصر دیجیتال بررسی کنند. در این کتاب، پس از شرح برخی از روندهای حاکم بر بازاریابی در دوران دیجیتال، برخی از مفاهیم دیجیتال مارکتینگ مانند قیف فروش، بازاریابی محتوا، وفادارسازی مشتریان و گیمیفیکیشن به بحث گذاشته شده است.
کتاب درباره فروش کم نیست. اما اگر بخواهیم فهرستی کوتاه (در حد سه یا چهار کتاب) از بهترین کتاب های فروش تنظیم کنیم، بیتردید کتاب اصول فروش (Fundamentals of Selling) نوشتهی چارلز فیوترل (Futrell) یکی از آنها خواهد بود (فیوترل را در ایران معمولاً با تلفظ فوترل میشناسند). متمم هم از این کتاب به عنوان یکی از منابع تدوین درس آموزش فروش استفاده کرده است.
همهٔ ما با بازاریابی دهان به دهان آشنا هستیم. وقتی دیگران دربارهٔ محصول ما حرف میزنند و کسانی که برند ما و محصولمان را میشناسند، ما را به دیگران معرفی میکنند، بازاریابی دهان به دهان اتفاق افتاده است.
گاو بنفش یا Purple Cow بعد از بازاریابی با اجازه مشتری یکی از قدیمیترین کتابهای ست گادین محسوب میشود و در سالهای اخیر به یک کتاب معروف در میان کتابهای زبان سادهٔ بازاریابی تبدیل شده است.
اگر در زمینهٔ بازاریابی مطالعه کرده باشید، حتماً منحنی پذیرش محصولات نوآورانه را میشناسید. این منحنی نشان میدهد که بخشهای مختلف بازار چگونه محصولات جدید را میپذیرند. معمولاً عدهای نوپسند، حاضرند محصول جدید را – حتی اگر آن را درست نشناسند یا محصول مشکل و ضعف داشته باشد – بخرند. دیگران با کمی تأخیر وارد بازی میشوند و عدهای هم هستند که در آخرین مرحله، وقتی دیگر هیچ چارهای نباشد، از آن محصول استفاده میکنند.
کتاب طرح تجاری یک صفحهای، یک کتاب رسمی آکادمیک نیست. همچنین بعید است با پر کردن جاهای خالی و کادرهایی که در سراسر کتاب در نظر گرفته شده، کسی به شما وام بدهد. بنابراین اگر به دنبال کتابی رسمی و چارچوبدار برای کارهای دانشگاهی یا کسب و کارهای بزرگ هستید، احتمالاً این کتاب انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود.
تدوین طرح بازاریابی، کار سادهای نیست. به عبارت دیگر، اگر طرح بازاریابی تدوین شده باشد، بازاریابی کار بسیار سادهای است. به همین علت، کتابهای بسیاری در زمینهی تدوین طرح بازاریابی نوشته شدهاند.