شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

انواع کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت دندان

یکی از روش‌های ترمیمی که امروزه بسیار طرف‌دار پیدا کرده است کامپوزیت دندان است. در دنیای امروزه تمامی افراد به زیبایی ظاهر خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند؛ همین امر باعث شده است ترمیم نامنظم بودن دندان‌ها به روش‌های مختلفی انجام شود.

کامپوزیت دندان نیز یکی از همین روش‌های ترمیم و زیبایی در نظر گرفته شده است. کامپوزیت‌های دندان معمولاً لایه نازکی که عموماً از جنس کامپوزیت ونیر است بر روی دندان‌ها نصب خواهد شد. انواع کامپوزیت دندان با استفاده از یک ماده خمیری انجام می‌شود؛ این ماده‌ها به صورت آماده وجود دارند و دارای طیف رنگی مختلفی می‌باشند. در ادامه با دنسیس همراه باشید تا شرح مفصلی از ماجرا برایتان بدهیم.

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت دندان را می‌توان به این صورت معرفی کرد که با استفاده از ماده خمیری مانند توسط پزشک معالج بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود. انواع کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته، سیاه شده و... استفاده می‌شود. لازم به ذکر است به هیچ عنوان به هر نوع کامپوزیتی که در دندان پزشکی‌ها اعمال می‌شود اطمینان نکنید.

زیرا در بسیاری از این کامپوزیت‌ها از مواد کیفیت پایین استفاده شده است و باعث آسیب رساندن به دندان خواهد شد. علاوه بر این موضوع در صورتی که دندان‌های شما نیازمند به ارتودنسی باشد ابتدا باید ارتودنسی دندان‌ها را انجام دهید و سپس به کاشت انواع کامپوزیت دست بزنید.

 

مراحل انجام کامپوزیت

 

مراحل انجام انواع کامپوزیت

برای آن که کامپوزیت بر روی دندان‌ها اعمال شود پزشک معالج شما مراحل زیر را بر روی دندان‌ها انجام خواهد داد:

  • در مرحله اول دندان‌ها به صورت کامل جرم‌گیری می‌شود و تمیز خواهند شد
  • دندان‌ها فاقد رطوبت می‌شوند
  • مواد اسیدی بر روی دندان‌ها زده می‌شود تا دندان آماده روکش کامپوزیت باشد
  • چسب‌های مخصوص دندان بر روی دندان زده می‌شوند
  • با استفاده از پرتو نور مواد کامپوزیت فعال شده و سخت می‌شوند
  • فرم گیری دلخواه توسط پزشک انجام خواهد شد

انواع کامپوزیت‌های باکیفیت دندان

در صورتی که قصد دارید کامپوزیت دندان شما با کیفیت بالاتری بر روی دندان‌های شما اعمال شود بهتر است به سراغ انواع کامپوزیت دندان که در ادامه برای شما معرفی می‌کنیم بروید:

  • کامپوزیت توکویاما Tokuyama

کامپوزیت توکویاما در حقیقت یکی از کامپوزیت‌های ساخت ژاپن می‌باشد. این نوع از کامپوزیت‌ها در دسته رزینی و سوپر نانو یونیورسال جای گرفته‌اند. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌های کامپوزیت توکویاما می‌توان به مقاومت آن در برابر ساییدگی‌های طولانی مدت اشاره کرد. این کامپوزیت از انواع کامپوزیت دندان میکرو هیبریدی است در نتیجه شما می‌توانید از آن برای دندان‌های قدامی و خلفی استفاده کنید. کیفیت و قیمتی که برای کامپوزیت توکویاما در نظر گرفته شده است نسبت به دیگر کامپوزیت‌ها مقرون به صرفه تر می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این کامپوزیت می‌توان به طیف رنگی وسیع آن اشاره کرد.

  • کامپوزیت آی پی اس IPS

کامپوزیت آی پی اس از دیگر انواع کامپوزیت دندان به شمار می‌رود که دارای طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها می‌باشد. این کامپوزیت به دلیل داشتن ذره‌های سرامیکی یکی از بهترین جایگزین‌ها برای لمینت به شمار می‌رود. شما می‌توانید از این کامپوزیت برای دندان‌های جلویی و پشتی خود بهره ببرید. بعد از اجرای کامپوزیت آی پی اس بر روی دندان شاهد هیچ نوع حساسیتی نخواهید بود. استفاده از این کامپوزیت نسبت به دیگر روش‌های ترمیم و زیبایی دندان مانند لمینت و.. هزینه‌های کمتری را به دنبال دارد. کامپوزیت آی پی اس در برابر فشارهای سنگین و خوردن مواد غذایی سفت از خود مقاومت بالایی را نشان می‌دهد. این کامپوزیت به دلیل استفاده از سرامیکی بودن دارای طول عمر بالاتری خواهد بود.

  • کامپوزیت سارمکو SARMECO

کامپوزیت سارمکو متعلق به کشور سوئیس می‌باشد. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای کامپوزیت سارمکو بیان کرد کیفیت و دوام بالای آن، خواص فیزیکی متنوع، پایداری در رنگ است. این کامپوزیت تا به امروز 5 گونه رنگ را تولید و عرضه بازار کرده است. از انواع رنگ کامپوزیت سارمکو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سری انسزال

شامل رنگ‌های IA، IB، IT می‌باشد. این رنگ‌ها به ترتیب برای دندان‌های شفاف، مایل به آبی و مایل به کهربایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • قهوه‌ای مایل به قرمز

این نوع از رنگ کامپوزیت سارمکو مخصوص دندان‌هایی است که رنگ آن‌ها قهوه‌ای مایل به قرمز را به خود گرفته است.

  • سری سفید برفی

این سری از کامپوزیت سارمکو به نام SW نیز شناخته می‌شود. این طیف به 4 دسته SW، SW+، SW-، SW++ تقسیم بندی شده است.

  • کامپوزیت دیاموند

انواع کامپوزیت دندان امروزه به یکی از کارهای پرطرف‌دار در دندان پزشکی‌ها تبدیل شده است. کامپوزیت‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند که در هنگام اعمال این ترمیم بهتر است به سراغ برندها و انواع کامپوزیت با کیفیت بروید. یکی از انواع کامپوزیت دندان می‌توان به کامپوزیت دیاموند اشاره کرد. این کامپوزیت در حقیقت در دسته کامپوزیت نانو هیبریدی جای گرفته است. کامپوزیت دیاموند امروزه کاربرد بسیار بالایی پیدا کرده است. این کامپوزیت دارای ذرات 100 نانومتری در طراحی خود می‌باشد. برخی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که می‌توان برای کامپوزیت دیاموند بیان کرد مقاومت بسیار بالایی آن‌ها می‌باشد.

 

رنگ های کامپوزیت دندان

 

رنگ‌های کامپوزیت دندان

ماده کامپوزیت دندان از انواع ماده پلاستیکی که هم رنگ با دندان هستند ساخته شده‌اند. این ماده پلاستیکی در رنگ‌های مختلفی تولید شده‌اند که دندان پزشک باید بهترین رنگ را با توجه به رنگ پوست شما انتخاب کرده و آن را بر روی دندان‌های شما اعمال کند. لازم به ذکر است رنگی که برای کامپوزیت دندان انتخاب می‌شود باید طبیعی باشد. انواع رنگ‌های کامپوزیت دندان عبارت‌اند از:

  • گروه A

مایل به قهوه‌ای

  • گروه B

مایل به زرد

  • گروه C

مایل به خاکستری و زرد

  • گروه D

مایل به زرد و قرمز

مزایا کامپوزیت دندان چیست؟

انواع کامپوزیت دندان دارای مزیت‌های یکسانی هستند. برخی از اصلی‌ترین مزایای کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداقل تغییرات بر روی ساختار دندان‌ها

همان طور که در بالاتر به این موضوع اشاره کرد کامپوزیت‌ها همانند روکش برای دندان عمل می‌کنند. در نتیجه کامپوزیت دندان نیازی به هیچ گونه تغییر در ساختار دندان ندارند. علاوه بر این موضوع به هیچ عنوان در عاج، مینا و ریشه دندان تغییر و آسیبی صورت نمی‌گیرد.

  • طول درمان کوتاه

از دیگر مزیت‌هایی که می‌توان برای انواع کامپوزیت دندان اشاره کرد کوتاه بودن طول درمان آن است. در طی یک جلسه پزشک به راحتی می‌تواند کامپوزیت دندان‌های شما را به اتمام برساند. با توجه به این موضوع که امروزه زمان از اهمیت بالایی برخوردار شده است این امر از اصلی‌ترین مزیت کامپوزیت به شمار می‌رود.

  • قیمت مناسب

قیمت‌هایی که برای انواع کامپوزیت دندان تعیین شده است به این صورت است که تمامی افراد با هر نوع بودجه‌ای که در دست دارند به راحتی بتوانند این عمل را انجام دهند.

  • قابلیت ترمیم و تعویض

در صورتی که بعد از انجام کامپوزیت دندان هر گونه مشکلی مانند جدا شدن کامپوزیت و.. را تجربه کنید به راحتی می‌توانید با مراجعه به پزشک آن را ترمیم و با تعویض کنید.

  • ساده بودن درمان

این روش از درمان و ترمیم دندان‌ها افراد نیازمند به انجام بیهوشی‌های مختلفی نیستند. پزشک به راحتی می‌تواند بدون بروز هیچ گونه خونریزی کار خود را به اتمام برساند.

  • طول عمر بالا

از دیگر و اصلی‌ترین مزیت‌های کامپوزیت دندان طول عمر بالای این ترمیم می‌باشد. در خصوص طول عمر این ترمیم می‌توان به جرئت گفت در صورتی که بیمار تمامی نکات بهداشتی را رعایت کند و به توصیه‌های پزشک معالج خود گوش دهد و از کامپوزیت‌های دندان خود مراقبت کند 10 سال طول عمر مفید و یا بیشتر خواهد داشت. در این رابطه استفاده از مسواک و نخ دندان به صورت مرتب از اصلی‌ترین رعایت  به شمار می‌رود.

مراقبت‌های لازم بعد از نصب کامپوزیت دندان

دندان‌ها بعد از اعمال انواع کامپوزیت دندان نیازمند به مراقبت‌های بیشتری می‌باشند. به‌عنوان‌مثال افراد بعد از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و یا غذاهای رنگی باید دندان‌های خود را مسواک و نخ دندان کنند. به این نکته توجه داشته باشید که کامپوزیت دندان یکی از روش‌های ترمیم و زیبایی دائمی به شمار می‌رود که شما باید مراقبت‌های بیشتری از دندان‌های خود داشته باشید تا طول عمر کامپوزیت را افزایش دهید.

انصراف از نظر