شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

انواع فرز دندانپزشکی

انواع فرز دندانپزشکی

فرز دندانپزشکی

یکی از ابزارآلات مهم دندان پزشکی که غالبا کابرد زیادی برای دندان پزشکان دارند، فرزهای دندانپزشکی می باشند. فرز دندانپزشکی قطعات مته مانندی می باشند که برای ایجاد برش در بافت دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. فرز دندانپزشکی چرخنده های کوچکی می باشند که کاربرد اصلی آن ها از میان بردن لایه ی سخت کار شده بر روی دندان ها می باشد. با این وسیله می توان ترمیم های اضافه بر روی دندان های بیمار همچون آمالگام و همچنین ترمیم های همرنگ با دندان های بیمار را برداشت. ما در این مقاله انواع و اقسام فرزها ی دندانپزشکی را به صورت کامل بررسی کرده و اطلاعات جامعی را در باره ی اسم فرز دندانپزشکی در اختیار شما قرار می دهیم.

    

 این چرخنده های کوچک لایه های سخت دندانی را می توانند از دو طریق برش دادن و کندن و یا از طریق ساییدن و نسج سخت دندان بردارند. فرزهای دندان پزشکی در انواع و اقسام جنس ها، اشکال و سایزهای مختلفی تولید می شوند. هرکدام از فرزهای دندان پزشکی دارای کاربرد خاصی بوده که باید به درستی انتخاب شده و مورد استفاده قرار بگیرند.

 

فرزهای دندانپزشکی در انواع مختلفی تولید می شوند که دندان پزشکان در این باره می توانند به انتخاب های متعددی دست یابند. نکته ای که باید در رابطه با این موضوع رعایت کرد این می باشد که فرز دندان پزشکی باید متناسب با ارگونومی دندان بیمار انتخاب شود. انتخاب درست فرز دندان پزشکی سبب می شود که بیمار به راحتی بیشتری در هنگام معالجه درست پیدا کرده و دندان هایش به راحتی مورد ترمیم قرار گیرد. اگر چه فرزهای دندان پزشکی ابزارآلات کوچکی هستند که مورد استفاده ی دندان پزشکان قرار گرفته و قیمت نسبتا کوچکی در مقایسه با سایر ابزارآلات دارند، اما انتخاب مناسب و دقیق آن ها بسیار مهم می باشد. بنابراین برای آگاهی بیشتر در این باره با ما همراه شوید. هدف اصلی این مقاله، ارائه ی اطلاعات دقیقی در باره ی کاربرد هر کدام از این فرزها و راهنمایی جهت خرید هر کدام از آن ها می باشد.


انواع فرزهای دندان پزشکی بر اساس جنس

فرزهای دندان پزشکی را می توان بر اساس جنس آن ها طبقه کرده و آن ها را به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. تنوع در فرزهای دندان پزشکی، آن ها را با مزایا و معایبی همراه کرده است.  

 

فرز دندانپزشکی

فرزهای استیل فولادی

فرز استیل فولادی، یکی از انواع فرزهای دندان پزشکی می باشد. این فرزها در سال ۱۸۹۱ برای اولین بار ساخته شده و مورد استفاده ی دندان پزشکان قرار گرفتند. فرزهای استیل ساخته شده در سال ۱۸۹۱ دارای قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی بودند که برای ایجاد حفره های دندانی و تخلیه دنتین مورد استفاده قرار می گرفتند. همان طور که از این اسم فرز دندان پزشکی بر می آید، این نوع از فرزها قدیمی بوده و دندان پزشک با سرعت پایین ترین می تواند با ان نها کار کند. کند شدن سرعت فرز دندان پزشکی باعث می شود که بیمار در هنگام کار کردن با آن، احساس ناراحتی بیشتری کند. علاوه بر این خود دندان پزشک نیز در هنگام کار با آن احساس راحتی زیادی نداشته و به دلیل کند پیش رفتن کار ها خستگی بیشتری نصیب دکتر دندان پزشک خواهد شد.

 

فرزهای کارباید

این نوع فرزها در سال ۱۹۴۲ ساخته و معرفی شدند که سرعت کار آن ها در مقایسه با نوع قبلی آن ها یعنی فرز استیلی، بیشتر بود. این نوع فرزها از فلز بسیار مقاومی به نام تنگسن ساخته شده و دارای مقاومت و استحکام سخت تر از فولاد می باشند. همچنین این نوع فرزها در مقابل دمای بالا دارای ظرفیت بسیار بالایی بوده و مقاومت خوبی را از خود نشان می دهند. این نوع فرزها قادراند با سرعت بالا تری نسخ دندان را برداشته و دچار هیچ گونه شکستی و کند شدگی نشوند. فرزهای کار باید قابلیت بارها استفاده کردن را دارند و نتیجه ی کار تمییز و بدون اشکال را به ارمغان می آورند.

 

 یکی از ویژگی های دیگری که می توان برای این نوع فرزها بیان کرد این می باشد که می توان توسط این نوع فرزها حفره های دندانی مناسب و تمییزی را آماده کرده و مواد قدیمی پر شونده درون دندان ها را با آن ها جداکرد. همچنین توسط آن ها می توان فاصله ی مناسبی را بین دندان های فرد ایجاد کرد. تیغه های فرز استیل و کارباید به دو شکل ساخته و در بازار عرضه می شوند. فرز دندان پزشکی ساده و بریدگی های عرضی دو نوع این فرزها می باشند. نوع دوم آن، یعنی آن هایی که دارای بریدگی های عرضی می باشند، قدرت برندگی بیشتری دارند.

 

فرز الماسی

فرز الماسی از دیگر نام های مربوط به اسم فرز دندان پزشکی می باشد. این نوع فرزها از چسباندن ذرات ریز زاویه دار و نوک تیزی و از یک ماده بسیار سختی بر روی قسمت سر فرز ها ساخته می شوند. این نوع فرز دندا پزشکی معمولا برای اتصال هند پیس ها مناسب می باشند. به دلیل مقاومت بالای فرزهای الماسی، آن ها برای تراشیدن بافت مقاوم دندان مناسب می باشند. این نوع فرزها در صورتی که به صورت درست استفاده شوند طول عمر آن ها افزایش پیدا خواهد کرد. فرزهای الماسی در نحوه بریدن ذرات به شیوه ای متفاوت عمل می کنند، به همین دلیل برای برداشتن اجسام شکننده ای مانند مینای دندان و سرامیک مناسب تر می باشند.

 

این درحالی است که فرزهای کار باید بیشتر برای برداشتن مواد کشسانی چون عاج موثرتر عمل می کنند. این نوع فرزها دارای درجه بندی بوده و از نوع زبری بسیار نرم تا فوق العاده خشن در انواع مختلفی تولید می شوند. درجه ی زبری بسیار نرم این فرزها ۳۸ تا ۴۴ میکرون بوده و درجه ی بسیار خشن آن ها دارای ۱۲۵ تا ۱۵۰ میکرون می باشد.

 

فرز سرامیکی

فرز سرامیکی نوع دیگری از فرزهای دندان پزشکی می باشد که غالبا دارای استفاده های ترمیمی می باشند. این نوع فرزها عملکرد بسیار مناسب و قابل قبولی در خارج از پوسیدگی دندان ها از خود نشان می دهند و عملکرد خوبی را در برداشتن آلگام دندان ها دارند. از آن جا که ترمیم موفق دندان ها نیازمند تخلیه کامل آن از پوسیدگی و انامل و مواد ترمیمی می باشند، می توان به این منظور از فرزای سرامیکی استفاده کرد. چراکه فرزهای سرامیکی این عملیات را به بهترین شکل ممکن و در ایمنی بسیار بالایی و بدون ریسک انجام خواهند داد.

 

 با استفاده از این روش هیچ خطری مینای دندان های بیمار را تهدید نمی کند. در پایان کار، در صورت انتخاب این فرز دندان پزشکی نیاز به پرداخت بیشتری در مقایسه با فرزهای کار باید دیده می شود. علاوه براین، این ابزار و وسایل دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی بوده و در عین حال در برداشت پوسیدگی بسیار موثر عمل می کنند.

 

فرزپلیمری

فرز پلیمری از دیگر انواع فرزهای دندان پزشکی می باشد که می توان ان را در لیست اسم فرز دندانپزشکی جایگذاری کرد. این نوع فرزهای دندانی در مقایسه با دیگر انواع فرزهای دندان، دارای عملکرد بسیار بهتر و مناسب تری می باشند. دلیل این امر آن است که در هنگام برداشتن نسج دندان با فرزهایی دیگری چون فرزهای سرامیکی و کارباید، احتمال آسیب به نسج دندان وجود دارد. اما ساختار فرزهای پلیمری به گونه ای می باشد که احتمال تخریب نسج دندان در اثر استفاده از آن ها وجود ندارد. البته اولین نسل تولیدی فرز پلیمری دارای کارآیی و مرغوبیت پایین تری بوده که بعد ها ایرادات آن در اثر گذر زمان کشف شده و بر طرف شد.

 

یکی از ایرادات نسل اول فرز دندان پزشکی پلیمری این بود که آن ها در سرعت های بالاتر از ۱۰۰۰ دچار تخریب می شدند. در نسل بعدی تولید شده ی فرزهای پلیمری این نوع ایرادات برطرف شد و فرزهای تولیدی در سرعت بالاتر از ۱۰۰۰ به خوبی کار کرد. در واقع دلیل این امر به کار بردن پلاستیک مرغوب تر در این فرزها می باشد. میزان سختی به کار برده شده در فرزهای پلیمری از نسج پوسیده بیشتر بوده و از مینا و عاج سالم دندان ها کم تر می باشد که این امر باعث برداشته شدن نسج پوسیده دندان ها می شود.

 

تفاومت نسج ها از نظر سری

فرزها را می توان از نظر ساختار در قسمت سری به دو دسته ی اصلی طبقه بندی کرد

 دسته ی اول:

فرزهایی که در دسته ی اول قرار می گیرند تنها در دیواره های headدارای تیغه می باشند. قسمت های انتهایی این نوع فرزها صاف بوده و دارای هیچ گونه تیغه ای نمی باشند. فرزهایی که در دیواره های آن ها دارای تیغه می باشد برای تراش دادن و گسترش دادن دیواره های حفره به کار می روند.

  دسته ی دوم:

فرزهایی که برعکس دسته ی اول در انتهای آن ها تیغه وجود دارد، در این نوع دسته ها قرار می گیرند. دراین نوع فرزها در دیواره ها تیغ به کار نرفته و دیواره های جانبی آن صاف می باشد. عمیق تر کردن حفره های دندان یکی از کاربردهای متداول آن ها می باشد.

  برای مشاهده و  خرید فرزهای دندانپزشکی کلیک کنید

انصراف از نظر