شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

مقدمه و راهنمایی بر جنس‌های مختلف فرز دندانپزشکی

مقدمه و راهنمایی بر جنس‌های مختلف فرز دندانپزشکی

انواع فرز های دندانپزشکی

فرز دندانپزشکی، قطعاه‌ای کوچک برای ایجاد برش در بافت‌های دندان و استخوان می‌باشد. فرز دندانپزشکی چیزی شبیه به یک مته کوچک است که با متصل شدن به هندپیش می‌توان از آن استفاده کرد. از فرز دندانپزشکی برای کندن، برش دادن، سائیدن و تراش دادن دندان استفاده می‌شود. دندانپزشک عملیات مختلفی را برای ترمیم دندان‌ها انجام می‌دهد. بسیاری از این فعالیت‌ها از طریق مته‌های مختلفی که روی هندپیس متصل می‌شوند صورت می‌پذیرند. این مته‌ها با چرخش‌های متوالی و سریعی که ایجاد می‌کنند از ابزارهایی هستند که تقریباً بیشترین استفاده را در دندانپزشکی دارند.

انواع فرز دندانپزشکی از لحاظ جنس ساخت

به احتمال زیاد اگر تنها یک بار هم سر و کارمان با مطب دندانپزشکی گره خورده باشد، فرز دندانپزشکی را به خاطر می‌آوریم. فرز دندانپزشکی، همان ابزار مته‌ شکلی است که صدایی شبیه به یک دریل کوچک می‌دهد.این ابزار در جنس‌ها، شکل‌ها، کاربردها و سایزهای متفاوتی وجود دارد.  بسته به نیاز دندانپزشک و مطب، شیوه درمانیِ به کار گرفته شده و هدف از انجام عملیات دندانی، فرزهای دندانپزشکی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قصدمان از نوشتن این مطلب، ارائه راهنمایی‌های کلی درباره جنس‌های مختلف فرز دندانپزشکی می‌باشد. فرزهای دندانپزشکی از نظر نوع جنس، بطور کلی به ۵ دسته تقسیم می‌شوند. فرزهای فولادی یا استیل، فرزهای کاربایدی، فرزهای الماس، فرزهای سرامیکی و فرزهای پلیمری. در ادامه به معرفی مختصری از هر کدام از این‌ها می‌پردازیم.

انواع فرز دندانپزشکی

فرزهای استیل یا فولادی

فرزهای دندانپزشکی استیل برای اولین بار در سال ۱۸۹۱ ساخته شدند. فرز دندانپزشکی استیل، اولین نسل از فرزها هستند. این فرزها، ابزارهایی مقرون به صرفه و کارآمد برای آماده کردن حفره دندان، تراش‌کاری و تخلیه دنتین می‌باشد. این فرزها به خوبی می‌توانند عاج دندان را در سرعت‌ پائین تراش دهند و یکی از فرزهای پرکاربرد در دندانپزشکی هستند. 

بیشتر بخوانید: فایل روتاری و نقش آن در درمان ریشه دندان

فرزهای الماس

فرز الماس همانطور که از نام آن پیداست، از بهم چسباندن ذرات نوک تیز از ماده‌ای سخت مثل الماس ساخته می‌شود. ذرات ریز زاویه‌دار بوسیله ماده زمینه نرم‌تری به هم وصل می‌شوند. مقاومت بالای این فرزها و سختی زیادشان، قابلیت تراش دادن بافت محکم و مقاوم دندان را بوجود می‌آورد. این فرزها در صورتیکه با مهارت به کار گرفته شوند، از گزینه‌های مقرون به صرفه در خرید فرز دندانپزشکی می‌باشد. خرید فرز دندانپزشکی از جنس الماس به دلیل مقاومت بالایی که دارد تا مدت‌ها ماندگاری خواهد داشت. فروشگاه دندانپزشکی دنسیس یک مرجع معتبر در زمینه خرید فرز دندانپزشکی می باشد.

فرزهای کاربایدی

فرزهای کاربایدی در سال ۱۹۴۷ توسط جامعه دندانپزشکی معرفی و مورد اقبال قرار گرفتند. این فرزها بعد از فرزهای استیل به دلیل کارایی بیشتر و سریع‌تری که داشتند، با استقبال زیادی روبرو شدند. فلز به کار گرفته شده در ساخت فرزهای کاربایدی، تنگستن می‌باشد. تنگستن یکی از فلزهای بسیار سخت و مقاوم به دماهای بالا می‌باشد. سختی این فلز، ۳ برابر بیشتر از تنگستن است. فرز دندانپزشکی کارباید به دلیل سختی زیادی که دارد، مناسب برش‌های بسیار تیز می‌باشد که بواسطه آن می‌توان نسج دندان را به راحتی برداشت. از فرزهای کاربایدی در آماده‌سازی حفره دندان، تکمیل نهایی سطوح ترمیم شده، جدا کردن مواد قدیمی در دندان‌های پر شده، بوجود آوردن فاصله در دندان‌های بهم چسبیده استفاده می‌شود.  فرزهای کاربایدی همچنین برای جدا کردن مواد ترمیمی چون کامپوزیت هیبریدی نیز مناسب هستند.

فرزهای سرامیکی

از فرزهای سرامیکی اغلب برای ترمیم دندان‌ها استفاده می‌شود. این نوع از فرزهای دندانپزشکی به دلیل عملکرد قابل قبولی که از خود نشان می‌دهند، در خارج کردن پوسیدگی‌های دندان بسیار موفق بوده‌اند. این فرزها علاوه بر این در برداشتن آمالگام دندان نیز مناسب هستند. فرز دندانپزشکی از جنس سرامیک در حذف کامل آنامل، پوسیدگی‌های دندانی و مواد ترمیمی روی دندان، اثرات قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. این فرزها می‌توانند عملیات ذکر شده را بدون هیچ‌گونه ریسک و خطری انجام دهند. چرا که فرزهای سرامیکی، تقریباً هیچ تهدیدی برای مینای دندان بوجود نمی‌آورند. این فرزها دارای مقاومتی بالا در برابر خوردگی هستند. 

بیشتر بخوانید: دستکش لاتکس و اهمیت استفاده از آن

فرزهای پلیمری

استفاده از فرزهای کاربایدی یا سرامیکی، همواره این احتمال را با خود به همراه دارند که باعث برداشت اضافه از نسج دندان شوند. فرزهایی که از جنس پلیمر هستند برای چنین مواقعی طراحی شده‌اند. در رابطه با بلیچینگ دندان اینجا را کلیک کنید. اولین نسل از فرزهای پلیمری برای جداسازی پوسیدگی‌های عمیق دندانی معرفی شدند. نخستین نسل از این فرزها موفقیت چندانی کسب نکرد. بعد از آن، فرزهایی با جنس کیفیت بالاتر عرضه شدند. این فرزها توانستند در سرعت‌های بالای ۴۰۰۰ دور عملکرد خوبی از خود نشان دهند.

انصراف از نظر