شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

معرفی فرز دندانپزشکی و بخش‌های مختلف آن

معرفی فرز دندانپزشکی و بخش‌های مختلف آن

انواع فرز های دندانپزشکی

فرز دندانپزشکی از مهم‌ترین ابزارهای این حوزه هستند. امروزه فروش فرز دندانپزشکی به دلیل اهمیت زیاد آن‌ها به تجارتی بزرگ تبدیل شده است. شرکت‌های بسیاری نیز به چرخه تولید این محصولات اضافه شده‌اند. فرز دندانپزشکی به قطعاتی مته‌مانند گفته می‌شود که با اتصال به دسته آن، امکان ایجاد برش و تراشکاری در سطح دندان‌ را فراهم می‌کنند. خرید فرز دندانپزشکی، یکی از ملزومات اصلی هر دندانپزشکی است. قیمت فرز دندانپزشکی نیز با توجه به کیفیت، شکل، جنس و نوع آن تعیین می‌شود. انتخاب درست فرز دندانپزشکی باعث افزایش تمرکز و تسلط دندانپزشک به روند درمان و نیز راحتی بیشتر بیمار خواهد شد. فروش فرز دندانپزشکی یکی از خدماتی است که توسط فروشگاه دندانپزشکی دنسیس انجام می‌شود. فروش فرز دندانپزشکی با توجه به گستردگی و تنوع آن، نیازمند تخصص و شناخت زیاد در این زمنیه است. علاوه بر جنس فرز دندانپزشکی، موارد مهم دیگری نیز در تشخیص و خرید فرز دندانپزشکی مناسب، دخیل هستند. فرزهای دندانپزشکی دارای جنس‌های مختلفی هستند. از جمله: فرزهای استیل یا فولادی، فرزهای کاربایدی، فرزهای الماسی، فرز سرامیکی و فرز پلیمری.  نکته مهم دیگری که در مورد فرز دندانپزشکی وجود دارد، بخش‌های مختلف آنهاست. فرز دندانپزشکی از بخش‌های مختلفی ساخته شده است که هر کدام مسئولیتی بر دوش خود گرفته‌اند. سه بخش اصلی بدنه فرز دندانپزشکی عبارتند از Head، Neck و Shank.

 

انواع فرز دندانپزشکی

 

Shank در فرز دندانپزشکی

شنک به عمده‌ترین بخش فرز دندانپزشکی گفته می‌شود. این بخش، تشکیل دهنده قسمتی است که درون هندپیس قرار می‌گیرد و حرکت حاصل از دوران آن را به فرز منتقل می‌کند. فرزهای دندانپزشکی با توجه به نوع شنک، به سه دسته اصلی و کلی تقسیم می‌شوند.

Friction Grip یا FG

فرزهایی که از نوع FG هستند برای اتصال به هندپیس‌هایی با سرعت بالا مناسب می‌باشند. این نوع از فرزها برای استفاده در دندانپزشکی ترمیمی، دارای کاربرد بسیاری هستند. فرزهای FG در سایزهای و مدل‌های مختلف وجود دارند. این مدل‌ها شامل اندازه‌های استاندارد، کوچک، دراز و سایز مناسب جراحی می‌باشند. استفاده از این نوع شنک‌ها در فرزهای الماسی و کاربایدی بیشتر به چشم می‌خورند و اندازه آنها حدود ۲ سانتی‌متر و قطرشان حدود یک و نیم میلی‌متر است. برای خرید کامپوزیت دندان اینجا را کلیک کنید. 

Right Angle

فرزهای این‌چنینی برای متصل شدن به هندپیس‌هایی با سرعت پائین طراحی شده‌اند. به طور کلی طولی به اندازه ۲۰ میلی‌متر و قطری حدود ۲.۳ میلی‌متر دارند و در انتهای آنها حفره‌ای وجود دارد که به محکم شدن اتصال فرز به هندپیس کمک می‌کند. این نوع از فرزها امروزه کمترین کاربرد را برای تراش دندان دارند. بیشترین استفاده‌ای که در حال حاضر از این نوع فرزها صورت می‌گیرد، برداشتن زائده‌ها و صاف کردن پروتزهای ثابت و متحرک است.

Straight Handpiece

فرزهای استرِیت هندپیس عموماً دارای طول بیشتری از دیگر فرزها هستند. از این نوع فرزها برای اصلاح متریال و تعدیل آنها استفاده می‌شود. برداشتن پوسیدگی‌های عمیق و انجام ترمیم‌های فلزی نیز از دیگر کاربردهایی است که این‌گونه فرزها دارند.

تفاوت فرزهای دندانپزشکی از نظر Head

Head یا سر به قسمتی از فرز گفته می‌شود که مستقیماً با دندان تماس پیدا می‌کند. در واقع وظیفه Head در فرز دندانپزشکی، تراشیدن دندان بطور عمیق یا گسترده می‌باشد. بعضی از سری‌های فرزها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برای تراش دادن دیواره دندان کاربرد دارند. در حالیکه بعضی دیگر از آنها برای عمق دادن به دندان و ایجاد تراشکاری عمیق به کار برده می‌شوند. فرزهای دندانپزشکی در اندازه و نوع سری‌ها تفاوت‌های زیادی با هم دارند. بطور کلی، رایج‌ترین این سری‌ها عبارتند از: سری‌های کروی شکل یا گرد: فرزهای کروی شکل معمولاً برای آماده کردن حفره‌های دندان، ایجاد نقطه‌های دسترسی، بوجود آوردن آندرکات و آماده‌سازی کانال‌های دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این برای تراش‌ دادن شیارها و برداشتن پوسیدگی‌های عمیق نیز کاربرد دارند.  سری‌های گلابی شکل: این نوع از فرزها برای تراش دادن حفره‌های کلاس آمالگام و نیز تراش ترمیمی گلدفویل مورد استفاده قرار می‌گیرد. سری‌های استوانه‌ای: این فرزها از پرکاربردترین فرزهای دندانپزشکی هستند که بیشتر برای تراش دندان و ساخت دیواره‌های صاف به کار گرفته می‌شوند. این سری‌ها همچنین در ترمیم‌های غیرمستقیم که در آنها عدم وجود آندرکات ضروری است نیز استفاده می‌شوند. سری‌های مخروطی شکل: این نوع از فرزها همانند فرزهای استوانه‌ای برای تراش دادن دیواره‌ها و برداشتن پوسیدگی‌های عمیق استفاده می‌شوند. سری مخروطی معکوس: فرزهای مخروطی معکوس برای ایجاد آندرکات مورد استفاده هستند. این فرزها به دلیل شکل خاصی که دارند، نیازمند مهارت بالا در استفاده هستند.

انصراف از نظر