شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

بلیچینگ دندان؛ واکنش شیمیایی و رنگ آمیزی طبیعی

بلیچینگ دندان؛ واکنش شیمیایی و رنگ آمیزی طبیعی

بلیچینگ دندان

فرآیند سفید کردن دندان‌ها باعث ایجاد رنگ روشن در دندان‌ها می‌شود. سفید کردن دندان با تغییر رنگ ذاتی یا از بین بردن لکه‌ها و کنترل شکل‌گیری آن‌ها حاصل خواهد شد. تخریب شیمیایی ماده H2O2 در داخل یا روی دندان، واکنش حاصل از ماده‌ای است که سفید کننده نامیده می‌شود. پراکسید هیدروژن ماده‌ موثره‌ای است که در بیشتر محصولات سفید کننده دندان و به منظور بلیچینگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. پراکسید هیدروژن مشابه کاربامید پراکسید است. زیرا وقتی مجتمع پایدار در تماس با آب است آزاد خواهد شد. هنگامی که این ماده روی سطح دندان پخش می‌شود، پراکسید هیدروژن به عنوان یک ماده اکسیداسیون عمل می‌کند. در طی این فرآیند، این ماده تجزیه شده و باعث تولید رادیکال‌های آزاد ناپیدار می‌شود. در فاصله‌ بین نمک‌های غیر آلی در مینای دندان، رادیکال‌های آزاد تولید شده به مولکول‌های رنگدانه ارگانیک در دندان متصل شده و در نتیجه آن، اجزای رنگی کوچک و شدیداً کم‌رنگ می‌شوند. این فرآیندی است که به طور کلی در حین انجام بلیچینگ دندان اتفاق می‌افتد. برای از بین بردن لکه‌های روی دندان‌ها و انجام بلیچینگ دندان، محصولات مختلفی وجود دارد. برای انجام موفقیت‌آمیز کنش و واکنش سفیدکنندگی و بلیچینگ دندان، لازم است متخصصان دندانپزشکی از نوع، شدت و محل تغییر رنگ دندان‌ها اطلاع داشته باشند. قرار گرفتن دندان در معرض غلظت زیاد مواد سفیدکننده و ماندن آن به مدت طولانی رو دندان‌ها باعث ایجاد آسیب‌های جدی در دهان و دندان خواهد شد. 

 

 

بلیچینگ دندان

 

ایجاد رنگ طبیعی در دندان

درک نمودن رنگ دندان به عوامل متعددی بستگی دارد. بازتاب شدن و جذب نور توسط دندان‌ها می‌تواند تحت تاثیر عواملی مختلف از جمله انتقال خاصه نور از طریق دندان‌ها باشد. انعکاس ویژه در سطح، بازتاب نور پراکنده در سطح، جذب و پراکندگی نور در بافت‌های دندانی، مواد معدنی تشکیل دهنده مینای دندان، ضخامت مینای دندان و عوامل بسیاری از این دست، در ایجاد رنگ دندان‌ها موثر هستند. ترکیبی ملایم از رنگ ذاتی دندان‌ها و نیز وجود لکه‌های بیرونی روی سطح دندان، تشکیل دهنده رنگ نهایی دندان‌ها هستند. پراکنده شدن نور و جذب در مینای دندان و عاج، رنگ ذاتی دندان‌ها را تعیین می‌کند. از آنجا که مینای دندان نسبتاً شفاف است، تکنیک‌های دندانپزشکی می‌توانند در تعیین رنگ کلی دندان نقش اصلی را ایفا کنند. از طرف دیگر، لکه و رنگ بیرونی دندان، نتیجه تاثیرات رنگ‌هایی است که بر اثر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها ایجاد شده‌اند. اگر قصد خرید کامپوزیت دندان را دارید اینجا را کلیک کنید. عادات غذایی و رژیم‌های تغذیه‌ای افراد و همچنین سبک زندگی آن‌ها، از مهم‌ترین عواملی هستند که در ایجاد لکه‌های بیرونی روی مینای دندان‌ها موثرند. به عنوان مثال، مصرف مواد غذایی فرآوری شده، نوشابه‌های گازدار، قهوه و دخانیات و نیز فقر بهداشت دهان و دندان، نقشی مهم در تغییر رنگ دندان‌ها دارند. ایجاد رنگ طبیعی در دندان‌ها مستلزم شناخت عوامل اثرگذار بیرونی روی رنگ دندان‌ و نیز شناسایی رنگ طبیعی دندان‌هاست. به این ترتیب دیگر شاهد دندان‌هایی بیش از حد سفید و درخشنده نخواهیم بود. چرا که داشتن دندان‌های خیلی سفید نیز باعث خارج شدن زیبایی از تعادل خواهد شد. بنابراین لازم است همواره بهترین شرایط را برای بلیچینگ دندان در نظر گرفته و با ایجاد رنگ نرمال و طبیعی در دندان‌ها، فرآیند زیبایی را اثربخش‌تر کرد. 

این افراد برای انجام بلیچینگ دندان، محتاط باشند

هرچند انجام بلیچینگ دندان به عنوان یکی از روش‌های کم‌خطر و کم‌تهاجمی سفید کردن دندان‌ها به شمار می‌آید، اما لازم است بدانیم که این روش، مناسب همه نیست. به بعضی از گروه‌ها توصیه می‌گردد که سفید کردن و بلیچینگ دندان را با احتیاط انجام دهند. زیرا ممکن است بیشتر در معرض عوارض جانبی آن قرار بگیرند.

  • بیمارانی که انتظارات غیر واقعی دارند.
  • حساسیت به پراکسید.
  • داشتن دندان‌های حساس
  • ترک یا عاج در معرض دید
  • فرسایش اسیدی
  • داشتن بیماری‌‌های عفونی در لثه
  • لثه های حساس
  • ترمیم‌های معیوب دندان
  • پوسیدگی دندان
  • آسیب‌های پریاپیک فعال
  • بیماری پریودنتال درمان نشده
  • زنان باردار یا شیرده
  • کودکان زیر 16 سال
  • اشخاص دارای پرهای سفید یا تاجهای مرئی
  • افراد دارای بهداشت دهان و دندان ضعیف

همانطور که می‌بینیم بیشتر مسائل ذکر شده برای افراد نامناسب بلیچینگ دندان، ناشی از مسائلی هستند که به ایجاد حساسیت در دندان منجر می‌گردند. بنابراین در صورتی که در یکی از گروه‌های بالا قرار می‌گیرید، اکیداً از انجام بلیچینگ و بخصوص بلیچینگ خانه اجتناب نمائید. چرا که انجام بلیچینگ خانه به دلیل مهارت کمتری که بیمار دارد، ممکن است آسیب‌های وارده را دوچندان نماید. فروشگاه دندانپزشکی دنسیس

انصراف از نظر