شما هیچ موردی در سبد خرید خود ندارید

با توجه به  نوسانات ارزی، خواهشمند است جهت اطلاع دقیق از موجودی کالاها و همچنین قیمتِ بروز، لطفا قبل از خرید، با کارشناسان فروش، تماس حاصل فرمائید. (۰۹۱۲۴۴۳۸۰۴۴ آقای علی سوری)

معرفی انواع ایمپلنت دندان

معرفی انواع ایمپلنت دندان

آنچه باید در مورد انتخاب بهترین نوع کاشت دندان بدانید

افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند غالبا برای لبخند زدن و صحبت کردن با اعتماد به نفس، بیش از حد خجالتی هستند. جویدن غذا برای این افراد دشوار شده و به تدریج عادات بد غذایی و مشکلات ثانویه در آنها پدیدار می‌شود. انواع ایمپلنت‌ها، گزینه خوبی برای ترمیم کامل دندان‌های از دست‌ رفته این قبیل افراد است. نکته حائز اهمین این است که ایمپلنت‌های دندانی فقط پروتز نیستند، بلکه جایگزینی کامل برای دندان‌ها هستند و عملکردی مانند ریشه مصنوعی را ارائه می‌دهند و از ریزش استخوان فک، جلوگیری می‌کنند.

با جایگزینی ریشه‌های از دست رفته دندان به روش ایمپلنت، هیچ‌گونه مشکلی در جویدن، قدرت و ثبات لازم برای خوردن غذاهای مورد علاقه افراد بوجود نمی‌آید. علاوه‌بر این، کاشت دندان منجربه تحریک و نگهداری استخوان فک می‌شود و به حفظ زیبایی صورت کمک می‌کند.

انواع ایمپلنت

با هر نوع کاشت دندان، گزینه‌های مختلفی برای پوشش، اتصال و اندازه ایمپلنت وجود دارد که دندانپزشکان شما آنها را متناسب با نیازتان انتخاب می‌کنند. روش‌های مختلفی برای قرار دادن ایمپلنت دندان وجود دارد، اما می‌توان آنها را در دو دسته کلی زیر توصیف کرد.

ایمپلنت‌های درونی یا Endosteal

Endosteal رایج‌ترین نوع کاشت دندان است و بعضی اوقات به عنوان جایگزین بریج یا پروتز متحرک استفاده می‌شود. ایمپلنت‌های Endosteal شامل انواع پیچ (رزوه‌ای) و انواع لوله (صاف) یا تیغه‌ای هستند. دندانپزشک متخصص شما می‌تواند تعیین کند که کدام نوع از ایمپلنت‌های دندانی برای شما بهتر کار خواهد کرد؛ اما ایمپلنت‌های اندوستیل ایمن، موثر و محبوب‌ترین انتخابی هستند که امروزه استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نیازهای پزشکی، دنیای وب و فروشگاه دندانپزشکی دنسیس!

درمان: ایمپلنت‌های اندوستیل ابتدا با سوراخ‌کاری در استخوان فک برای قرار دادن یک پیچ تیتانیوم که به عنوان یک ریشه مصنوعی عمل می‌کند، شروع می‌شوند. قبل از اینکه دوره درمان دندانتان تمام شود، باید صبر کنید تا زخمی که در اطراف بافت نرم و استخوان ریشه بوجودآمده، بهبود یابد. این دوره اغلب چند ماه طول می‌کشد.

ثبات: ایمپلنت درونی یکی از باثبات‌ترین نتایج را به دنبال دارد و احساس طبیعی بودنی که بعد از درمان به فرد القا می‌کند، بسیار زبانزد است.

همانطور که گفتیم کاشت اندوستیل با پیچاندن ایمپلنت به استخوان فک شروع می‌شود، که این امر به سلامت و تراکم استخوان فک نیاز دارد. اگر به طور طبیعی یک برجستگی باریک استخوان فک داشته باشید یا استخوان فکتان به دلیل ضربه یا بیماری، کوتاه و ساییده شده باشد، ممکن است استخوان مورد نیاز برای پشتیبانی صحیح از کاشت اندوستیل را نداشته باشید. در این حالت، کاشت Subperiosteal می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد.

ایمپلنت‌های ساب پریوستئال یا Subperiosteal

یکی دیگر از انواع ایمپلنت که امروزه به‌ ندرت از آن استفاده می‌شود ساب پریوستئال نام دارد. ساب پریوستئال قبلا برای نگه داشتن دندان مصنوعی در بیمارانی با قد استخوان فک ناکافی مورد استفاده قرار می‌گرفت. وقتی از ایمپلنت‌های ساب پریوستئال استفاده می‌شود، آنها را روی استخوان فک در بافت لثه قرار می‌دهند و پست ایمپلنت فلزی از طریق لثه‌ برای نگه داشتن دندان مصنوعی در معرض پروتز قرار می‌گیرد.

بشتر بخوانید: مقدمه و راهنمایی بر جنس‌های مختلف فرز دندانپزشکی

درمان: با ایمپلنت‌های ساب پریوستئال، روند درمان کلی، در دو نوبت انجام می‌شود و اغلب یک برنامه درمانی بسیار کوتاه‌تر از کاشت اندوستیل لازم دارد.

ثبات: ایمپلنت‌های ساب پریوستئال از میزان ثبات کمتری نسبت به ایمپلنت اندوستیل برخوردارند؛ زیرا این نوع ایمپلنت به استخوان فک نمی‌رود بلکه در بالای استخوان قرار می‌گیرد و فقط توسط بافت نرم در جای خود نگه داشته می‌شود.

 

انواع ایمپلنت دندان

پوشش‌ها، اتصالات و اندازه‌های انواع ایمپلنت

بیش از ۶۰ شرکت وجود دارند که انواع ایمپلنت‌های دندانی و یا مواد مورد استفاده برای ایجاد آنها را تولید می‌کنند. در نتیجه، دندانپزشکان گزینه‌های زیادی برای شناسایی روش درمانی مناسب برای نیازهای خاص بیماران در دسترس دارند.

پوشش‌ها

 انواع مختلفی از پوشش‌ها یا درمان‌های سطحی برای کاشت شما وجود دارد. در حالی‌که کاشت واقعی به احتمال زیاد از تیتانیوم ساخته می‌شود، سطح خارجی آن می‌تواند متفاوت باشد.

چرا به یک پوشش احتیاج است؟

 با افزایش زبری سطح، کاشت دندان می‌تواند به طور یکپارچه‌ای بهبود یابد و از هر زمان دیگری قوی‌تر شود. یک سطح متخلخل نسبت به یک سطح تیتانیوم تراشیده شده، به تماس استخوان کمک بیشتری می‌کند.

انواع پوشش‌های ایمپلنت دندانی موجود

سطوح احتمالی شامل یک سطح خرد شده یا اسیدی شده و زبر، یک سطح تیتانیوم میکرو شیار یا اسپری شده با پلاسما، یک پوشش هیدروکسی آپاتیت اسپری شده با پلاسما یا زیرکونیا می‌شوند. زیرکونیا یک فلز انتقالی است و برخلاف تیتانیوم و بسیاری دیگر از فلزات رنگی، بسیار سفید و سرامیکی است.

اتصالات ایمپلنت دندان

 همه انواع ایمپلنت‌های دندانی باید به‌صورت پیچ یا ایمپلنت در فک باشند و از بالا به تکیه‌گاه (یا کانکتور دندان ساختگی) متصل شوند. سه نوع اتصال‌دهنده اصلی وجود دارد:

  • اتصالات شش ضلعی داخلی: مانند یک شش ضلعی، اتصال شش گوش داخلی شکافی در سر کاشت است که ترمیم/ تکیه‌گاه به آن پیچ می‌شود.
  • اتصالات شش ضلعی خارجی: این نوع اتصالات مانند شش ضلعی نیز شکل گرفته و در بالای سر ایمپلنت قرار دارند نه داخل آن.
  • اتصالات هشت ضلعی داخلی: به شکل یک هشت ضلعی، یک اتصال هشت ضلعی داخلی دارای شکافی در سر کاشت است که ترمیم/ تکیه‌گاه به آن پیچ می‌شود.

اندازه‌گیری ایمپلنت‌های دندانی شما

جایی که ایمپلنت در دهان قرار داده می‌شود، اندازه کاشت مورد نیاز را تعیین می‌کند. از آنجا که هر دهانی متفاوت است، مقدار فاصله بین دندانی و در دسترس بودن استخوان فک، ممکن است استفاده از ایمپلنت‌های مختلف را تعیین کند.

سطح استاندارد

ایمپلنت‌های استاندارد دندان کوتاه‌تر و باریک‌ترند و متناسب با اندازه دندان‌های جلوی دهان هستند. اندازه قطر آنها از ۳.۵ تا ۴.۲ میلی‌متر است.

سطح وسیع

ایمپلنت‌های دندانه‌دار عریض اکثرا در عقب دهان قرار می‌گیرند و اندازه قطر آنها از ۴.۵ تا ۶ میلی‌متر است.

فضای کوچک یا باریک بین دندان‌ها

 اگر فضای کافی بین دندان‌های خود ندارید، ممکن است دندانپزشک متخصص یک کاشت مینی یا باریک را برایتان انتخاب کند. وقتی بیمار دارای تراکم استخوان ناکافی یا در حین بهبودی ایمپلنت‌های دندانی بزرگتر باشد، می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

روش‌های مختلف کاشت دندان

کاشت دندان بسته به قدرت استخوان فک و وضعیت خاص شما، می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. متداول‌ترین روش‌های کاشت انواع ایمپلنت که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم، می‌تواند در کنار انواع سنتی کاشت دندان مورد استفاده قرار گیرد. این روش‌ها عبارتند از:

بارگذاری فوری ایمپلنت‌های دندانی (معروف به دندان یک روزه)

 بارگذاری ایمپلنت‌های فوری به شما این امکان را می‌دهند که بدون داشتن دوره نقاهت، با یک مجموعه کامل از دندان‌های جدیدتان از مطب دکتر خارج شوید. دندان‌هایی که در ابتدا برایتان گذاشته می‌شود موقتی هستند تا زمانی‌که ایمپلنت بهبود یابد و شما تماس استخوانی سالم برای حمایت از پروتز دائمی داشته باشید. این می‌تواند یک روش عالی برای بازگرداندن لبخند شما در اسرع وقت باشد.

کاشت دسته جمعی (۴ یا ۵ یا ۶)

این نوع ایمپلنت برای افرادی که بیشتر یا تمام دندان‌های خود را به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه از دست داده‌اند، گزینه‌ای ایده‌آل است. به شما امکان می‌دهد بدون استفاده از پیوند استخوان، با استفاده از مجموعه‌ای از دندان‌های موقتی که در همان روز یا خیلی زود بعد از آن قرار می‌گیرند، ایمپلنت بگذارید.

کاشت تک دندان

این روش برای کسانی که یک یا چند دندان از دست رفته دارند بسیار مناسب است. یک ایمپلنت می‌تواند جای خالی را پر کرده و ظاهری یکپارچه و کاملا بدون درز را ایجاد کند.

ایمپلنت‌های متعدد

اگر چندین دندان از دست رفته دارید که شکاف‌های بزرگتری ایجاد کرده‌اند، اما هنوز به جایگزینی کامل دندان‌ها نیازی ندارید، می‌توانید از ایمپلنت‌های متعدد فقط در مناطقی که دارای شکاف زیاد هستند استفاده کنید.

ایمپلنت‌های دندانی دو مرحله‌ای

این فرآیند معمول برای انواع ایمپلنت دندان است که در بالا آن را توضیح دادیم. جلسه اول شامل یک روش جراحی برای قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک می‌شود. چندین ماه بعد، یک عمل جراحی جزئی برای اتصال پایه و دندان (تاج) انجام می‌شود.

ایمپلنت‌های تک مرحله‌ای

این روش همانند ایمپلنت‌های دو مرحله‌ای است اما کلاهک تکیه‌گاه ایمپلنت قابل مشاهده است؛ بنابراین می‌توان بدون نیاز به جراحی برای بیرون کشیدن سر (قسمت بالای ایمپلنت)، پایه و ترمیم موقت را متصل کرد.

ایمپلنت‌های کوچک

این روش شامل ایمپلنت‌هایی با قطر باریک یا کوچک می‌شود که ممکن است از طریق تکنیک‌های کم فشار برای ایجاد ثبات در دندان مصنوعی تحتانی قرار داده شوند. ایمپلنت‌های کوچک می‌توانند از شناور شدن یا تغییر مکان دندان مصنوعی تحتانی جلوگیری کنند. موقعیت مناسب بالای مینی ایمپلنت از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین فضای لازم برای پروتز شما وجود دارد!

فرصتی به‌دست آوردن دندان‌های جایگزین درست در جایی که متعلق به لبخند شماست نباید با مینی ایمپلنت‌هایی که خیلی بلند هستند یا در موقعیت ضعیفی قرار دارند، از بین برود؛ همچنین نباید پایه پروتز نگهدارنده دندان‌ها در مکان‌های بحرانی خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد!

جمع‌بندی انواع ایمپلنت

امروزه ترمیم و کاشت دندان‌ها به اندازه‌ای طبیعی صورت می‌گیرد که تفاوت آن با سایر دندان‌ها عملا غیر قابل تشخیص است. این امر تا حدی به دلیل ارتباط ساختاری و عملکردی بین ایمپلنت و استخوان زنده و فناوری مدرن است که دندان‌ها را کاملا منطبق می‌کند. در صورت مراقبت صحیح، ایمپلنت‌های دندانی ممکن است برای یک عمر در جای خود باقی بمانند. متخصص ایمپلنت دندان یا متخصص پروتزهای دندانی می‌تواند بسته به نیازهای خاص شما در تعیین بهترین گزینه به شما کمک کند. در مقاله حاضر درباره انواع ایمپلنت و پوشش‌ها، اتصالات و اندازه آنها صحبت کردیم. امیدواریم خواندن این مقاله بتواند در شفاف‌سازی این مقوله و آگاهی شما نقش موثری ایفا کند.

انصراف از نظر